Brewdog Rotterdam en Albeda Horecacollege maakten van de nood een deugd

Horecaondernemers en opleiders hebben eenzelfde belang: goede en gemotiveerde mensen opleiden voor een carrière in de horeca. Ondanks die overeenkomst wordt er soms toch een kloof ervaren tussen onderwijs en praktijk. Dan moet je een brug durven bouwen en openstaan voor veranderingen. De Rotterdamse ondernemers Thom van Zanten en Samantha Lynn Krebbers besloten de gedwongen sluiting tijdens de lockdowns te gebruiken om juist de deuren open te gooien voor studenten en begeleiders van Albeda Horecacollege. “Ik had niet gedacht dat het zoveel voldoening zou geven.”

Ook in lockdown van waarde zijn

Thom van Zanten onderneemt in Rotterdam in de bedrijven Thoms en de Rotterdamse brewpub van brouwerij Brewdog. In dit laatste bedrijf onderneemt hij samen met Samantha Lynn Krebbers. Toen de lockdowns kwamen, sloeg de onrust bij hem direct toe. “Het is het laatste dat je als ondernemer wilt. Opeens stonden mijn bedrijven stil en hadden we werknemers die we wel doorbetaalden, maar die niet aan de slag konden. Toen ontstond het idee te zoeken naar mogelijkheden om met ons bedrijf toch van waarde te zijn.

Omdat de horeca een van de zwaarst getroffen branches was, betekende dat ook dat horeca­studenten moeite hadden met het vinden van een stage­plaats. Jan Rijksen, hoofd bpv-­coördinator van Albeda Horecacollege: “Het bleef een lange tijd spannend voor veertig horecastudenten zonder stage. We hadden een enorm tekort aan stageplekken toen de horeca sloot. Het ultieme doel was studievertraging voorkomen. Alleen met praktijkervaring heb je natuurlijk recht op een diploma.”

Brewdog Rotterdam en Albeda Horecacollege
Brewdog Rotterdam en Albeda Horecacollege

Tot tien tellen

Beide partijen vonden elkaar al snel en sloegen de handen ineen voor een bijzondere samenwerking. Van Zanten, Krebbers en Rijksen besloten samen een aangepaste stage te ontwikkelen in de Brewdog­pub. Krebbers begeleidde de studenten. “Dat was wel even wennen”, lacht ze. “Ik heb volop leidinggevende ervaring, maar het is zo anders om met studenten te werken. Geduld en inlevingsvermogen zijn sleutelwoorden. Van mijn medewerkers verwacht ik dat ze op tijd komen en hun best doen, anders moeten ze maar iets anders zoeken. Maar voor de studenten is dat geen optie. Die moest ik juist motiveren en bij de les houden als ik iets uitlegde. En ik kon ze natuurlijk niet even alleen laten om aan de slag te gaan. Het was voortdurend begeleiden, vragen beantwoorden en uitleggen. En heel veel tot tien tellen. Dat ook.”

“Ik ben ook heel blij dat jij dat hebt gedaan”, vult Van Zanten aan. “Het vroeg meer geduld dan ik misschien op zou kunnen brengen. Maar ik moet eerlijk zeggen: het heeft ons nog meer gebracht dan ik dacht om die groep binnen te krijgen.”

Voldoening

Tijdens de stage leerden de studenten over bediening en keuken. De maaltijden die ze bereidden, leverden ze zelf aan het goede doel. Krebbers: “Studenten kozen een goed doel en namen contact op met de organisatie om de actie toe te lichten en uit te vinden welke behoeften die organisaties hadden. De ene keer bezorgden we bij de daklozenopvang van het Leger des Heils en een volgende avond reden we richting een blijf-­van-­mijn-­lijfhuis. De ontmoetingen met deze mensen maakten veel indruk op ze. Door te ervaren dat de maaltijd voor deze doelgroep zoveel betekenis had, waren ze gemotiveerder dan ooit om echt iets bijzonders te maken. Het gaf een enorme voldoening om voor deze goede doelen te koken.”

Breed en leerzaam programma

Het stageprogramma dat Albeda Horecacollege en Brewdog samen ontwikkelden, was afwisselend en uitdagend. Rijksen is dan ook tevreden over de ontwikkeling van zijn studenten. “Ze hebben ervaren hoe het is om in de keuken te staan en te bedienen. Via een speciale bestelmodule bij HANOS konden ze producten bestellen. Vaardigheden als plannen, indekken, aansturen en bezorgen kwamen voorbij en Brewdog en HANOS verzorgden workshops over producten. De ene dag was er een workshop over bier, later volgde een wijncollege en een andere keer was er een kaasspecialist aanwezig. Het was een heel breed en leerzaam programma.”

Brewdog Rotterdam en Albeda Horecacollege
Brewdog Rotterdam en Albeda Horecacollege

Direct succes

“Ik liet ze ook zelf nadenken over andere zaken dan alleen het praktische”, vult Krebbers aan. “Zo hebben we samen een persbericht opgesteld over het initiatief. Diezelfde middag belde het AD ons op naar aanleiding van dat bericht. Zulk succes werkt direct motiverend. De stage zorgde voor veel positieve energie en enthousiasme binnen ons bedrijf. Voor onze vaste medewerkers waren de trainingen en workshops heel interessant om te geven. Bovendien is het altijd leuk om over je expertise te praten en je ervaring en kennis over te brengen op toekomstige horecaprofessionals.”

“Financieel houd je er niets aan over”, vult Van Zanten aan. “Maar het levert wel aandacht op in de media, we krijgen er zelf energie van, de band met de opleidingen wordt beter en er is zelfs een talent in de keuken blijven hangen. Dat is veel meer dan ik vooraf had durven hopen. Bovendien vind ik dat ik als ondernemer een taak heb om mee te denken in oplossingen voor het personeelsprobleem van onze branche. Door mee te denken met de opleidingen en te laten zien dat wij een goede werkgever zijn die investeert in talent, wordt de horeca aantrekkelijker.”

Praktijkinput

Albeda Horecacollege heeft op haar beurt veel geleerd van de noodgedwongen stage-aanpak. Rijksen: “Doordat onze studenten hier zoveel verschillende facetten van de horeca hebben ervaren, ontwikkelden ze een veel bredere kijk op het vak. Daar gaan we onze eerstejaars­stages zeker op aanpassen. We zijn dankbaar dat Brewdog de tijd heeft geïnvesteerd om op deze alternatieve manier kansen te geven aan de aanstormende generatie horeca­medewerkers. Praktijkinput en afstemming tussen werkvloer en onderwijs is ontzettend waardevol. Dankzij de samenwerking hebben we een nieuwe kijk op beroepspraktijkvorming kunnen testen en dat is echt winst. Ik ben er trots op dat wij studenten dankzij deze samenwerking een sterke stage konden bieden.”

Brewdog Rotterdam en Albeda Horecacollege

Arbeidsmarkt 3.0

Dit artikel is onderdeel van de rubriek ‘Arbeidsmarkt 3.0’, waarin we spreken met de jonge garde over hun zoektocht naar een gezonde(re) balans tussen werk en privé. Daarnaast laat een goede ondernemer in deze rubriek zien hoe het ook kan. De horeca als carrièrepad, de ondernemer als mentor en het bedrijf als talentfabriek.

Verder lezen

» Michiel Brouwer - De Heeren van Wolfersveen
“Goed werk­gever­schap is geven en nemen. Je moet elkaar leren kennen, ontdekken waar de passie zit en wat je elkaar kunt bieden.” Michiel Brouwer, eigenaar De Heeren van Wolfersveen in Zelhem maakt het verschil door diversiteit. “Iedereen kan zich ontwikkelen, als je maar de kans krijgt.”

» De magie van Merlet: modern en mensgericht management
Martin van Bourgonje heeft met Merlet* een familiebedrijf met een rijke geschiedenis, maar dat betekent allerminst dat het management niet vernieuwt. Van Bourgonje begrijpt waar de medewerkers van nu behoefte aan hebben. “Je moet talent herkennen en erkennen.”

» Koorddansen tussen mens en manager bij restaurant Ralf Berendsen
Chef Ralf Berendsen en restaurantmanager Ylja Berends van Restaurant Ralf Berendsen** houden de uitdagingen in opleiden, aantrekken en behouden tegen het licht en zoeken naar de balans in hun streven naar perfectie en het ontwikkelen van talent.