Pop-upwinkel Deli: vliegwiel van positiviteit

Ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan. Dus tijdens de lockdowns werden horeca­ondernemers onrustig. Bas Hoebink is eigenaar van restaurants De Meesterproef en The Black Fox in Nijmegen en startte bijzondere pop-up Deli toen de restaurants moesten sluiten. “Het is leuk elkaar sterker te maken hier in de regio.”

Van gasten naar klanten

“Mijn vrouw heeft een kledingwinkel in de winkelstraat de Stikke Hezelstraat in het centrum. Zo hoorde ik dat het pand ernaast beschikbaar was. De eigenaar kreeg het niet zo makkelijk verhuurd tijdens corona, dus wij konden er tegen kostprijs en met een superflexibel huurcontract in. Met wat inrichting van de restaurants konden we makke­lijk een pop-upwinkeltje starten. Deli was geboren. In mijn restaurants werk ik al graag samen met mooie lokale leveranciers, dus die kon ik daar erg blij mee maken. Zo hadden ze toch een mooie extra afzetmogelijkheid. We merkten dat het meteen al heel erg aardig liep. Ook het publiek, we mogen ze nu opeens klanten noemen, wist ons te vinden en had de tijd om thuis uitgebreid te koken nu ze thuis werkten en de restaurants gesloten waren.”

Deli Nijmegen

Een blijvertje

“Na een maand of drie openden de restaurants weer en had ik mijn medewerkers weer nodig in mijn bedrijven. We sloten de deuren van Deli en dat was ook eigenlijk altijd het plan. Maar het bleef een beetje knagen. Het was toch ook wel heel leuk en had een eigen dynamiek. De contacten zijn wat vluchtiger en sneller, maar je spreekt veel mensen op een dag en dat heeft ook zijn charme. We gingen opnieuw op zoek naar een pand in dezelfde straat en zitten nu een meter of vijftig verderop aan de overkant. Ik heb een bedrijfsleider aangenomen die echt goed is in retail en het is nu allemaal wat professioneler, maar het idee blijft hetzelfde: goede, lekkere producten, zoveel mogelijk uit de buurt in een warme en gezellige omgeving.”

Elkaar sterker maken

“Het mooie van Deli vind ik dat het een soort vliegwiel is van positiviteit voor iedereen. Ik ontdekte via Instagram een meisje uit Wijchen, vlak bij Nijmegen, dat een webshop in taarten startte: Try My Pie. Dat zag er hartstikke leuk uit, dus dat hebben we maar eens geprobeerd en het was direct een doorslaand succes. Een leerling van De Meester­proef is voor zichzelf begonnen met bakken en daar verkopen we de macarons weer van. En zelf ben ik erg trots op de maaltijden die we laten maken. Bij voorkeur werken we voor ons assortiment samen met leveranciers uit de buurt en anders zoeken we naar een duurzaam alternatief. Ik vind het toch het mooiste als ik weet wie erachter zit. Ik doe liever zaken met een mens dan met een merk en het is gewoon heel erg leuk als we elkaar sterker kunnen maken.”

Deli Nijmegen

Sterke Schakels

Dit artikel is onderdeel van de rubriek ‘Sterke schakels’, waarin we twee verhalen over creatief ondernemerschap delen. Deze ondernemers vonden zichzelf in tijden van crisis opnieuw uit en bundelden de krachten.

Verder lezen

» Samen sterk: Noord-Holland Culinair
Dat tijden van crisis ook wat moois kunnen brengen, bewijzen een aantal (sterren)chefs uit Noord-Holland. Samen tuigden ze een indrukwekkende culinaire route door de provincie op. Het bracht niet alleen saamhorigheid tussen ondernemers, het zorgde ook voor enthousiast personeel en nieuwe gasten.

» Vascobelo: perfectly imperfect
Vreugde zonder verplichting. Dat is waar koffiebranderij en horecaconcept Vascobelo voor staat. “In een wereld waarin zoveel drang is naar perfectie, laat ik graag een tegengeluid horen. Dat ervaren gasten hopelijk in de sfeer en uitstraling van de 30 horecalocaties verspreid over Nederland, Duitsland, België en Spanje”, vertelt mede-oprichter Jan de Roeck. “Vascobelo is perfect, door juist niet helemaal perfect te zijn.”

» The Harbour Club: het nieuwe uitgaan
Vanaf het moment dat je de drempel overstapt, waan je je in andere sferen. The Harbour Club pampert en overdondert zijn gasten. Van de amicale ontvangst bij entree tot aan dj’s op de wc. Overal zitten verrassingselementen. Met gepaste trots vertellen Marketing Manager Jessica Jansen en Creative Chef Melchor Soto Fernandez over de charmes en ambities van ‘het bijzonderste restaurantmerk’ van Nederland.