Brothers Horeca Groep: de bevlogen broers uit Bunnik

Samen met zijn broer Marco runt Rob Peek al bijna 25 jaar Brothers Horeca Groep (BHG). De verplichte sluiting van maar liefst 19 horecazaken viel zwaar, maar hield de gebroeders Peek niet tegen. Integendeel. Hun originele drive-thru’s haalden zelfs het landelijke nieuws. “Het einde van corona is nog niet helemaal in zicht, maar ik ben trots dat we deze periode tot dusver samen hebben doorstaan.”

Bothers horeca groep

Ze delen bijna alles samen. “Behalve onze vrouwen”, grapt Rob Peek. Met zijn broer Marco runt hij al bijna 25 jaar Brothers Horeca Groep (BHG). De verplichte sluiting van maar liefst 19 horecazaken viel zwaar, maar hield de gebroeders Peek niet tegen. Integendeel. Hun originele drive-thru’s haalden zelfs het landelijke nieuws.

Komt dat afhalen

Wat doe je met 19 verplicht gesloten horecazaken in coronatijd, vroegen Rob en Marco zichzelf af. “In de eerste lockdown stortte de horeca zich massaal op thuisbezorgen. Ook wij startten er met een paar locaties mee. Het ging goed, maar op een gegeven moment stond het ons tegen. Eten presenteren in bakjes en zakjes is niet ons ding, plus de hoeveelheid afval die je eraan overhoudt kan ook niet meer. Al snel kwamen we op het idee van een drive-thru. Alles is gesloten en mensen waren naarstig op zoek naar leuke uitjes. Dus openden we tijdens Pasen onze Paasbrunch-drive-thru op de parkeerterreinen van onze twee Restaurant Zuiver-locaties in Utrecht en Amersfoort. Het werd een groot succes. Zelfs de NOS kwam langs voor een reportage.”

Files op de snelweg

De broers kregen de smaak te pakken met hun drive-thru’s. Omdat ook hun discotheek en evenementenlocatie Brothers aan de A12 in Bunnik leegstond, openden ze in het najaar van 2020 een heuse Burger Experience-drive-thru. “Gasten bestelden buiten vanuit de auto en zodra het stoplicht op groen sprong reden ze naar binnen voor hun bestelling. Daar was alles helemaal feestelijk aangekleed en er stonden zelfs dj’s te draaien. Het werd zo’n hit dat we wederom de landelijke televisie haalden. De weekenden erop stonden er zelfs files op de snelweg. Er moesten verkeersregelaars aan te pas komen om alles in goede banen te leiden.”

Personeel op de rit

Ondanks de prachtige herinneringen zijn de drive-thru’s voorlopig van de baan. Het gewone leven komt weer op gang en de BHG-locaties draaien langzaamaan weer als vanouds. Mensen vervelen zich niet meer en willen juist weer de horeca in. Daarmee staat direct de volgende uitdaging voor de deur. “Personeel”, zucht Rob. “Net zoals iedereen worstelen ook wij met een tekort. Gastvrijheid, kwaliteit en service zijn het allerbelangrijkste in onze zaken, daar heb je goede mensen voor nodig. Maar, waar onze grootte tijdens de lockdown een nadeel was, werkt het nu in ons voordeel. Wij bieden personeel veel mogelijkheden. Je kunt doorgroeien in functie maar ook in type zaak of vestiging.”

Brothers Horeca Groep

Waardering en respect

Een aantrekkelijke werkplek is meer dan een mooi toekomstperspectief, volgens Rob. “Waardering en respect spelen een veel grotere rol op dit moment. We zijn heel dankbaar voor alle trouwe medewerkers, maar realiseren ons ook dat de druk na de lockdown hoog ligt. Daarom gaan we stapsgewijs terug naar het oude normaal. Restaurant Hoefslag is nu bijvoorbeeld vijf dagen open. Dat moet uiteindelijk naar zes, maar niet ten koste van het team. Zodra we het personeel weer op de rit hebben en de rust is wedergekeerd komt dat vanzelf. Voor nu draait het vooral om plezier op de werkvloer. Dat mensen zich gewaardeerd voelen en het leuk vinden om bij ons te werken na het lange thuiszitten.”

Brothers Horeca Groep

Licht aan het einde van de tunnel

“Waar ik het meest trots op ben? Daar kan ik kort over zijn. De samenwerking met mijn broer. We betrekken elkaar overal bij. Zowel zakelijk als privé. We sporten samen en delen dezelfde vriendenclub. Het enige wat ik voor mezelf houd, is mijn vrouw”, grapt Rob. “Het einde van corona is nog niet helemaal in zicht, maar er is licht aan het einde van de tunnel. Ik ben trots dat we deze periode samen hebben doorstaan. We ondernemen al 24 jaar met elkaar, da’s niet niks. Ik kan niet wachten op ons jubileum.”

Krachtige Ketens

Dit artikel is onderdeel van de rubriek ‘Krachtige ketens’ waarin formulehuizen vol hart en verbinding centraal staan. Sterke merken met persoonlijkheid, kwaliteit en herkenbaarheid. Ze combineren een efficiënte operatie met de passie die oprechte horecabedrijven kenmerkt.

Verder lezen

» The Harbour Club: het nieuwe uitgaan
Vanaf het moment dat je de drempel overstapt, waan je je in andere sferen. The Harbour Club pampert en overdondert zijn gasten. Van de amicale ontvangst bij entree tot aan dj’s op de wc. Overal zitten verrassingselementen. Met gepaste trots vertellen Marketing Manager Jessica Jansen en Creative Chef Melchor Soto Fernandez over de charmes en ambities van ‘het bijzonderste restaurantmerk’ van Nederland.

» Vascobelo: perfectly imperfect
Vreugde zonder verplichting. Dat is waar koffiebranderij en horecaconcept Vascobelo voor staat. “In een wereld waarin zoveel drang is naar perfectie, laat ik graag een tegengeluid horen. Dat ervaren gasten hopelijk in de sfeer en uitstraling van de 30 horecalocaties verspreid over Nederland, Duitsland, België en Spanje”, vertelt mede-oprichter Jan de Roeck. “Vascobelo is perfect, door juist niet helemaal perfect te zijn.”

Concept & Karakter: de laatste trends en succesverhalen van ondernemers
Een toekomst zonder terras is bijna niet in te denken als ondernemer, zeker niet sinds de crisis waarin de terrassen het lichtpuntje vormden. In deze rubriek presenteert interieurspecialist Kaja de must-haves voor buiten en leest u succesverhalen van ondernemers en hun terras. Keukenleverancier Van Gestel verdiept zich samen met ons in de wereld van innovatie, trends, maatwerk, training en advies op het gebied van keukens.