De digitale story van Café Waddenzee

Tiktok, Facebook en Instagram, het is voor Alfons van der Veen en Joyce Tijsen zeker geen onbekend terrein. Al sinds 1894 staat het familiebedrijf Camping Waddenzee Westerland ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en sinds 2014 zijn ze zeer actief op sociale media. “Het moet echt online gebeuren. Met een ouderwetse flyer door de brievenbus bereik je geen 10.000 views.”

Café Waddenzee

Van boerderij naar camping en horeca

Ooit begon het bedrijf van de familie Tijsen als boerderij met een kleine winkel. Vanaf de jaren 50 kwamen er kleine huisjes bij en “van het een kwam het ander”, aldus Alfons. Er zat altijd wel een kantine bij, maar sinds 2014 heeft de plaatsing van een nieuw gebouw ervoor gezorgd dat de horeca een meer centrale rol kreeg. Toen Alfons met Joyce trouwde was hij nog vliegtuigingenieur en zij stewardess. Zij zagen al snel in dat er meer uit het horecagedeelte van de camping gehaald kon worden. Sindsdien zijn ze met vijf vennoten: Joyce en Alfons en de ouders en broer van Joyce. Een waar familiebedrijf.

125 oud en toch meegaan met de tijd

Dat het bedrijf al ruim 125 jaar oud is, betekent niet dat het ouderwets is. Integendeel. De sociale kanalen worden actief ingezet om zowel de hechte gemeenschap Westerland als alles daarbuiten te betrekken bij de camping."

”Die ontwikkelingen, het meegaan met de tijd en de online zichtbaarheid, ziet Alfons juist als iets belangrijks voor de toekomst van het restaurant. “Het doorgeven van een familiebedrijf aan de volgende generatie is stiekem het allermooiste. Het is daarom belangrijk om die toekomstige overname aantrekkelijk te maken en altijd open te staan voor nieuwe dingen.”

Feestbingo’s en paasspeurtochten

Dat de lockdown de essentie van actieve sociale mediakanalen heeft bewezen hoef je ook Alfons niet uit te leggen. “We hebben snel geschakeld. Direct de afhaalmodus in, met extra evenementen erbij, van paasspeurtocht tot aan een Sinterklaas-drive-thru. Met als kers op de taart: de online feestbingo met ruim 200 deelnemers.” Hoe verzinnen ze het? “Aan de keukentafel gaan zitten, je verzint wat en je voert het uit. Gewoon doen.” De takeaway is dan ook zeker iets wat blijvend is.

Café Waddenzee

Samen (online) sterker

Joyce is het brein achter de content. Vooral de Tiktok-video’s zijn populair en worden soms wel 100 keer gedeeld of bereiken 10.000 views. Naast de eigen content gaan ze ook diverse samenwerkingen aan. “Een samenwerking waar ik trots op ben is die met Visit Wadden. De marketingorganisatie gekoppeld aan het Waddengebied. Er kwam een professionele fotograaf langs die waanzinnige foto’s heeft gemaakt van het restaurant en de ijssalon. Met daarna een mooie vermelding op de website van Visit Wadden. Ja, dat was heel gaaf.”

De gouden tip

“Het moet echt online gebeuren. Heb je er geen energie of tijd voor? Neem dan iemand in de arm die je kan helpen, iemand die energie uitstraalt op de sociale kanalen en inspiratie geeft voor je posts. Als je ziet wat er online allemaal gebeurt, red je het niet (meer) met alleen een flyer door de brievenbus.”

Bekijk de socialmediakanalen van Café Waddenzee:

Instagram: @cafe_waddenzee
Facebook: Café Waddenzee
TikTok: @joycetijsen

Digitaal Dichtbij

Dit artikel is onderdeel van de rubriek ‘Digitaal Dichtbij’. In het nieuwe normaal ontkom je bijna niet meer aan digitaliseren. Daarom ontdek je in deze rubriek handige tips en inspirerende succesverhalen van ondernemers die hun zaak zowel off- als online prachtig etaleren.