Komst horecagroothandel Hanos opsteker voor Hengelo
Dit persbericht is verschenen in Tubantia. Foto is gemaakt door Lars Smook.
HENGELO - Horecagroothandel Hanos opent een nieuwe vestiging in Hengelo. De bouw op bedrijventerrein Westermaat Campus, tegenover Ikea, is in volle gang. Er komen ruim honderd mensen te werken.
Met de komst van Hanos haalt Hengelo een grote vis binnen. Anno 2018 telt het Apeldoornse familiebedrijf 19 vestigingen, waarvan twee in België. Inclusief de dochterbedrijven werken er 3.700 mensen. De omzet groeit elk jaar, vertelt algemeen directeur Frits Kroes. "We hopen dit jaar de grens van één miljard te overschrijden."
De twintigste vestiging komt dus in Hengelo: op de hoek van de Rondweg en de Europalaan. Centraal gelegen, vlakbij de A1. "Een mooie zichtlocatie", aldus Kroes. Totale investering: circa 30 miljoen euro. Het nieuwe pand telt twee verdiepingen. Totale oppervlakte: bijna 20.000 vierkante meter. De toegang komt aan de kant van de John Maynard Keynesstraat, naast The Wash Carwash.

Klanten
De directie van Hanos had al langer een oogje op Twente. "Een interessant gebied om ons te vestigen", zegt Kroes. "Wij streven naar landelijke dekking. Twente was al heel lang een witte vlek." Hanos heeft volgens Kroes al 'tientallen' klanten in de regio Twente. "Van groot naar klein." Die worden nu nog bediend vanuit de hoofdvestiging in Apeldoorn. De algemeen directeur verwacht dat de klantenkring zal groeien zodra de Hengelose vestiging open gaat. "Want dan zit je veel dichter op de markt."
Hanos kijkt ook naar potentiële klandizie aan de andere kant van de grens. Alle productaanduidingen worden tweetalig: Nederlands én Duits. Het wordt een 'complete' vestiging, vertelt Kroes. Dat wil zeggen: zelfbedieningsgroothandel én distributiecentrum. "We bezorgen ook. Bij ons is die combinatie belangrijk."
Assortiment
Hanos heeft een zeer uitgebreid assortiment, met keuze uit 100.000 verschillende producten. Bestemd voor zowel cafetaria's als sterrenrestaurants. Horecaondernemers kunnen onder één dak al hun inkopen doen. Kroes: "Als een klant een casco pand heeft, dan kunnen wij dat samen met onze dochters compleet inrichten en volledig voorzien van alles wat nodig is."
Het assortiment bestaat uit food- en non-foodproducten en dranken. De 'paradepaardjes' van Hanos zijn de versafdelingen: vis, vlees, wild en gevogelte, groente en fruit, kaas. Kroes: "We streven ernaar dat elke afdeling een speciaalzaak is. Eigenlijk is elke vestiging een verzameling specialisten onder één dak."
Horecaondernemers kunnen bij Hanos ook nieuwe ideeën opdoen. Kroes: "Ons type klant is op zoek naar informatie en inspiratie. Daar proberen wij bij te helpen. Daarom investeren we ook veel in workshops en masterclasses. Dat doen we met eigen mensen, maar ook met externe mensen: koks van naam uit binnen- en buitenland."
Arbeidsplaatsen
De komst van Hanos naar Twente zorgt voor ruim 100 nieuwe arbeidsplaatsen. De werving van personeel is al in gang gezet, vertelt operationeel directeur Michel Janssens. De opening is in het voorjaar. De benedenverdieping van de nieuwbouw beslaat 12.500 vierkante meter, de verdieping 7.000 vierkante meter. Het parkeerterrein biedt plaats aan circa 150 auto's.
De aanwezigheid van concurrenten als Makro en Sligro in deze regio schrikt Hanos niet af. "Die komen we overal in het land tegen", zegt algemeen directeur Kroes. Hanos onderscheidt zich volgens hem door zich zeer specifiek te richten op de horeca. "Bij collega's bestaat het assortiment voor een groot deel uit non-food. Wij verkopen geen wasmachines of tv's en geen kleding. Behalve dan bedrijfskleding."