De paradox van de wijnwereld

The Harbour Club & wijnleverancier Fourcroy

The Harbour Club staat sinds de oprichting bekend als de plek waar gasten voor een échte avond uit en een ultieme beleving komen. Als sommelier van een bedrijf met vier grote vestigingen in Nederland, heeft Imil Ayoub van de vestiging in Amsterdam Oost als geen ander zicht op de trends die de Nederlandse wijnwereld bestormen. Wijnleverancier Fourcroy vult zijn verhaal aan met hun visie op de ontwikkelingen in wijn.

The Harbour Club

Welke wijnen lopen hard bij the Harbour Club?

Imil: “Je komt hier niet om zomaar te eten, je komt om hier iets bijzonders te vieren. Een verjaardag, een deal, een bruiloft, daar is ons concept rond gebouwd. Daarom verkopen wij veel kwalitatief hoogstaande wijnen met een uitstekende reputatie.”

“Onze gasten kiezen echt voor exclusiviteit. Bijzondere wijnen voor bijzondere momenten. Daarom schenken wij ook vaak grotere flessen, tot wel negen liter. Dat is niet alleen feestelijk, de wijn is ook nog eens beter doordat deze zich in de grotere fles mooier heeft kunnen ontwikkelen.”

The Harbour Club

Is de conversatie rondom wijn de afgelopen jaren nog veranderd?

“Zeker! En dat is fantastisch. Ik vind het persoonlijk heel leuk dat wijn steeds toegankelijker wordt. Inmiddels mag ik met steeds meer mensen gesprekken voeren over wijn. Dat maakt het echt veel leuker en ik kan samen met een tafel op zoek naar perfect passende wijnen. Het gaat me er niet om de duurste fles te verkopen, maar de wijn die het beste bij mijn gasten past.”

“Vroeger wisten de gasten niet precies hoe het zat en kozen ze voor een dure wijn omdat ‘dat vast wel goed zou zijn’. Nu merk ik dat ze echt bijzondere wijnen kiezen; ook wijnen die minder bekend zijn. Dat maakt de beleving rondom wijn alleen maar beter.”

The Harbour Club

Denk je dat laag- en non-alcoholische wijnen een belangrijke ontwikkeling vormen?

“Ik zie toch dat onze gasten hier echt komen voor een avond uit. Die geven dan even niet om alcoholvrij, maar om smaak en beleving. En non-alcoholische wijnen zijn toch minder lekker.” ”Natuurlijk schenken we hier prachtige alcoholvrije cocktails en bieren voor gasten die zwanger zijn of nog moeten rijden. Maar er is eigenlijk geen specifieke vraag naar wijn zonder alcohol.”

Waar moeten we kijken als we de volgende trend in wijn willen spotten?

“Veel van de nieuwe trends starten in Engeland. Dat is een interessante en grote markt voor wijnproducenten. In Engeland maken ze wel wat wijn, maar het is niet echt onderdeel van de cultuur, zoals in de echte wijnlanden. Daarom kijken ze vrij en onbevangen naar nieuwe wijnen.”

Wat vind jij zelf interessante nieuwe wijnlanden en -stijlen?

“Er wordt veel gesproken over natuurwijnen op het moment. Er is in Amsterdam ook een interessante niche van horecazaken die het schenken. Maar wij hebben eigenlijk bijna geen vraag naar natuurwijn. Ik denk dus dat het niet veel impact zal hebben op de wijnwereld als geheel.” “Persoonlijk blijf ik altijd kijken naar Frankrijk. Dat kun je een conservatief land noemen, maar het land is wel altijd heel vooruitstrevend geweest in de marketing van hun wijnen. De streken en de druiven binnen die wijnstreken zijn allemaal strikt bepaald, wat die wijnen tot sterke merken maakt. De grote huizen en wijnen in Frankrijk blijven altijd overeind.”


Visie op wijn door wijnleverancier Fourcroy

Wijnleverancier Fourcroy verzorgt als partner van HANOS het assortiment van bedrijven door heel Nederland. Met een scherp oog voor een persoonlijke benadering en een heldere visie op de ontwikkelingen in wijn.

De paradox van de wijnwereld

Enerzijds is wijn volop in beweging: natuurwijnen, nieuwe landen, onbekende druiven en minder alcohol. Tegelijkertijd zijn kwaliteit en traditie de constante factoren. Die raken nooit out of style. Natuurlijk zijn er soms nieuwe introducties die flink de aandacht trekken, maar uiteindelijk blijkt inhoud van de fles belangrijker dan het marketingbudget van de producent.

Iconische huizen blijven aantrekkelijk

Trends dagen tradities uit, nieuwe stijlen, druiven en landen krijgen een podium. En toch blijven de grote wijnhuizen en bekendere merkwijnen altijd overeind. Iconische huizen zijn aantrekkelijk. Die klasse staat gewoon niet ter discussie.

Visie op wijn door wijnleverancier Fourcroy

Divers Nederland

Uiteraard zien ze bij Fourcroy ook de vraag naar andere stijl wijnen, zoals natuurwijnen. Maar dat gaat vooral om een bepaalde niche die met name in de Randstad leeft. Groningen, Zeeland en Limburg vragen gewoon nog om klassieke wijnen. De wijnmarkt verraadt hoe divers Nederland eigenlijk is; een klein land waar de gastronomische stromingen ontzettend uiteenlopen. Ieder gebied vraagt om haar eigen expertise.

Visie op wijn door wijnleverancier Fourcroy

Voortrekkersrol sommeliers

De wijnwereld innoveert voortdurend in de breedte en in de diepte. Sommeliers trekken daarin de kar. Zij maken Nederland steeds nieuwsgieriger door andere wijnen op de kaart te zetten. De Grüner Veltliner, Viognier en Riesling zijn bijvoorbeeld druiven die door sommeliers met een liefdevol verhaal onder de aandacht zijn gebracht. Dat zijn kleine stapjes waardoor de wijnkaart opeens veel interessanter wordt.

Voorkeur voor hoge kwaliteit

HANOS ziet de merkwijnen van hoge kwaliteit nog altijd gestaag groeien. Nederlanders drinken steeds vaker een fles wijn bij het eten die iets meer mag kosten, als het maar echt kwaliteit is. En gelukkig is juist dat de specialiteit van Fourcroy. Fourcroy helpt ondernemers door nieuwe leveranciers te bezoeken en te zorgen voor verrassingen zonder door te slaan in smaken en stijlen.

Verder lezen

Benieuwd naar de expertise en visie van andere chefs en vakspecialisten? Ontdek dan ook de verhalen over bier (Nes Café), koffie (Lyf’s) en en duurzame vis (La Rive).

Meer verhalen binnen deze rubriek  Bekijk alle verhalen