Het Theehuis: onverwoestbaar doorzettingsvermogen

Wat is de overeenkomst tussen een brand in je zaak en een lockdown? Van het ene op het andere moment sta je volledig stil. Het overkwam horeca­ondernemers Marieke Warmerdam en Timo Slump allebei. In 2017 brandde restaurant Het Theehuis in Grou volledig af. Binnen ander­half jaar bouwden de eigenaren alles opnieuw op. In 2020 kwam de verplichte sluiting. Het bracht de eigenaren niet van hun stuk. Ze bleven actief voor gasten en investeerden in de ontwikkeling van het team.


De knop om

“De verplichte sluiting in maart 2020 was ergens ook wel lekker”, vertelt Marieke. “Na de brand hebben we geen moment rust gehad. Als al het werk dan in één keer voor vier of vijf weken van je afvalt, is dat best relaxed. “Maar al vrij snel begon het weer te kriebelen bij Timo. ‘We moeten nu toch echt die afhaal en bezorging in’, zei hij. Dus zo zetten we de knop weer om. Voor onszelf en voor het team. Horecamensen moet je niet thuis laten zitten, die zijn het gelukkigst als ze lekker in de weer zijn. Tijdens die eerste lockdown was het prachtig weer, dus we hebben genoten van de bezorging en van de afhaal. Gasten kwamen te voet, op de fiets, met de auto of via het water.

Kweek voor de toekomst

In de tweede lockdown stopten Timo en Marieke met afhaal omdat de aanloop minder werd door het slechte weer. Enkel bezorgen vond het stel al snel saai. “Het is niet zozeer dat we alleen maar willen vernieuwen, maar je wilt bijblijven en vooruitgang boeken. Ik ben me daarom extra gaan richten op de ontwikkeling van het personeel."

Het Theehuis: onverwoestbaar doorzettingsvermogen
Het Theehuis: onverwoestbaar doorzettingsvermogen

"Het Theehuis moet een voortdurende leerschool zijn. Ook tijdens de lockdown. Ik wil het team aan ons binden door ze op te leiden en kansen te bieden. Zij zijn immers de kweek voor de toekomst. Dus tijdens de lockdown hebben we een aantal leuke opfriscursussen zoals gastvrijheid en productkennis gehouden. Da’s ook wel lekker als je bijna een half jaar geen gasten hebt gezien."

Een veilige haven

Koester je personeel, is Mariekes advies als het gaat om het nieuwe ondernemen. “Je moet het in deze tijden niet meer als vanzelfsprekend ervaren dat mensen altijd maar klaarstaan voor jouw zaak. Wij zijn blij dat ze hier willen werken. Dat creëren wij door een veilige haven te bieden. Vooral voor de jeugd, die hebben het al zwaar genoeg na de onzekere coronaperiode. Wij zijn een warm bad met structuur en duidelijkheid. ‘Als er wat is, werk of privé, bel ons’, zeg ik altijd. ‘We helpen je erdoorheen.’ Ik wil niet alleen een A-locatie voor gasten zijn, maar ook voor mijn personeel. Iedereen is hier welkom. Het klinkt gewoon, maar dat maakt ons bijzonder.”

Het nieuwe ondernemen

Dit artikel is onderdeel van de rubriek ‘Het nieuwe ondernemen’ waarin zowel nieuwe als gevestigde ondernemers hun frisse blik op het vak delen. Waar de ene deur dichtgaat, opent er weer een andere deur. Deze ondernemers zijn strijdvaardig en zien kansen in tijden van tegenslag.

Verder lezen

De nieuwe realiteit: ontdek de laatste ontwikkelingen in onze branche

» Ontdek de laatste ontwikkelingen in onze branche
De 'Nieuwe realiteit' Duik in de laatste ontwikkelingen en nieuwe trends binnen onze branche. Laat u verrassen; van plantaardig(er) eten en alcoholvrij bier tot de transitie naar duurzaam ondernemer­schap.

Lys d'Or

» Restaurant Lys d’Or: Incasseren en investeren
Begin november 2019 opende Ignace Wattenberge zijn eigen zaak in Gent. Amper vijf maanden later mocht Restaurant Lys d’Or alweer dicht. Met takeaway toetste hij nieuwe gerechten bij gasten. Daarnaast bleef hij vol goede moed investeren in zijn wijnkaart.

Alfreds & Emils

» Geen horeca-ervaring, wél succes
Zonder horeca-ervaring een restaurant openen is een flinke uitdaging. Als je dan ook nog eens de deuren binnen een maand verplicht moet sluiten, zou de moed je bijna in de schoenen zakken. Ondernemer Gerd Kemper en manager Ilonka Bulten laten zich niet gek maken.