AnyTyme Toscane verdubbelt de omzet met gesloten deuren

“Als je maar liefst 95% van je omzet binnenharkt met afhalen en bezorging, heb je hele dure zitplekken”, was de conclusie van de gebroeders Oral. Daarom besloten ze het zitgedeelte om te bouwen tot extra ruimte voor de keuken. In oktober 2020 sloten ze de deuren voor hun gasten, maar bleef de digitale poort geopend. Zo werd AnyTyme Toscane het allereerste virtuele restaurant van Borne en omgeving.

Cafetaria zonder zitplekken

Een dark kitchen betekende voor eigenaren Gabriël en Michel niet alleen het verdwijnen van zitplekken. Het was ook de overgang naar een volledig digitaal bestelsysteem. Michel: “Alles is tot in detail uitgedacht; van bereiding tot bezorging. Binnen zeven minuten na het pingeltje van een nieuwe bestelling zitten wij op de fiets of in de auto.”

Spannende en verfrissende gerechten

Dankzij hun verbouwing kunnen de broers met de ruime keuken veel bestellingen aan. En dat hebben ze geweten. “De omzet is verdubbeld!” lacht Michel trots. Dat is deels te danken aan hun grotere keukencapaciteit, maar zeker ook aan de eigentijdse menukaart. “Wij zijn jong en ambitieus, dat zie je terug in de gerechten. Vroeger serveerden we hier veel shoarma, maar laten we eerlijk wezen: shoarma is saai. Het is grijs en grauw. Wij verrassen onze klanten liever met spannende en verfrissende gerechten zoals AnyTyme Tastyboxen, luxe burgers en loaded fries.”

Cafetaria AnyTyme Toscane
Cafetaria AnyTyme Toscane

Saneren, proberen en innoveren

Het ruime assortiment van AnyTyme Toscane is zowel hun kracht als uitdaging. “Wij hebben pizza’s, belegde broodjes, grillgerechten, friet en snacks, fried chicken, loaded fries and onions, hamburgers en alles daartussen. We willen niet op één paard wedden, dus proberen we alles. Het wordt nu overigens wel tijd om te gaan strepen. Anders gaat het ten koste van onze output en bezorgtijd. De focus moet naar de gerechten waarin we uitblinken en waarmee we ons onderscheiden.”

Succes van het vegan aanbod

De wens voor een kleiner assortiment betekent overigens niet dat de gebroeders stoppen met nieuwe gerechten. “Wij blijven proberen en innoveren. Een domper gaat van de kaart, een toppertje blijft!” Een van die successen is de veganistische lijn met plantaardige snacks, burgers en genietfrietjes. “Die lopen als een tierelier. We krijgen zelfs bestellingen buiten ons bezorggebied van vijf kilometer. Vegans zijn zo blij met ons aanbod. Die dankbaarheid is het extra ommetje wel waard.”

Uitpakken begint bij inpakken

Voor het oog van een passant lijken de vrolijke Gabriël en Michel erg relaxed. In de keuken zijn het echter pietjes-precies. “Onze kwaliteit is het allerbelangrijkste. Van smaak tot presentatie. Het uitpakmoment bij de mensen thuis moet een wow-moment zijn. Dat creëer je door de juiste bereiding, een slimme opbouw en goed inpakken. Loaded fries stapel ik bijvoorbeeld zo op dat er weinig vocht bijkomt. Anders wordt de friet slap. En natuurlijk voegen we kleurrijke toppings toe voor een aantrekkelijke presentatie. Wat een restaurant doet op een bord, kunnen wij ook in een kartonnen bakje.”

Constante kwaliteit

De heren gaan overigens niet voor de 10 in recensies. “Constante kwaliteit is veel belangrijker. Altijd een 10 scoren houd je niet vol. Ik heb liever standaard een 8 of 9, dan uitschieters. De klant moet weten wat hij kan verwachten als-ie bij ons bestelt.” Om het cijfer hoog te houden duikt Michel regelmatig in de reviews. “Natuurlijk zitten daar mindere bij, maar ik krijg ook goede tips waar ik wat mee kan. Zo zijn we elke dag druk om dicht tegen die 10 aan te blijven.”

Cafetaria AnyTyme Toscane

Out of the box

Dit artikel is onderdeel van de rubriek ‘Out of the box’, met verhalen van foodprofessionals die de meest creatieve manieren bedachten om te overleven. Ontdek originele oplossingen, concepten en ideeën. Van speciaalbier bezorgen op de fiets tot de luxe hapjespan voor de rijsttafel aan huis.

Verder lezen

» Café Servaas brengt de kroeg naar huis
‘Als gasten niet naar mij komen, kom ik wel naar hen’, besloot Stefan Hagens toen zijn Café Servaas in Maastricht gedwongen dicht moest. Hij bedacht een combinatie van zijn liefde voor speciaalbier, fietsen en de gasten. Nog geen week later bezorgde hij op de fiets speciaalbieren van Maastricht tot aan Arnhem.

» Restaurant Poppe brengt de open keuken naar buiten
“Natuurlijk hadden we onze tijd kunnen uitzitten met afhalen en bezorgen. Maar wij waagden een sprong in het diepe.” Tussen de drukte van de tijdelijke traiteur-, afhaal- en bezorg­diensten door realiseerde chef-kok Vincent Knol samen met het team van Restaurant Poppe in Apeldoorn een complete buitenkeuken gebouwd in zeecontainers. “Investeren in tijden van crisis is spannend, maar ondernemen betekent ook lef hebben.”

» Chi Ling brengt de rijsttafel naar de eettafel
Dankzij jarenlange ervaring met afhaalmaaltijden had Chinees Specialiteiten Restaurant Chi Ling in de eerste lockdown een flinke voorsprong op de rest. “Maar in de tweede lockdown bood zo’n beetje elke horecazaak afhaal of bezorging aan.” Dus besloot ondernemer Ang-Jong Hu het anders te doen en introduceerde hij een luxe rijsttafel, gepresenteerd en geleverd in een chique warmhoudpan.