Alfreds & Emils: geen horeca-ervaring, wél succes

Zonder horeca-ervaring een restaurant openen is een flinke uitdaging. Als je dan ook nog eens de deuren binnen een maand verplicht moet sluiten, zou de moed je bijna in de schoenen zakken… Ondernemer Gerd Kemper en manager Ilonka Bulten van restaurant Alfreds & Emils laten zich niet gek maken. Met hun frisse blik op de branche en prachtige nieuwe zaak veroveren ze menig hart in het Duitse Vreden.

Alfreds & Emils is nooit af

Natuurlijk was het zuur dat het restaurant al binnen een maand dicht moest. Maar het bracht ook direct nieuwe inzichten. Na drie dagen heropenden ze de zaak alweer. Waar ze zich in eerste instantie volledig focusten op mensen houden van goed eten en uitgebreid tafelen, richten ze zich nu ook op lunch-to-go en de verkoop van koffie, thee en wijnen. Blijft de vraag naar een takeaway-lunch, dan houden ze die erin. Gerd: "Onze filosofie draait niet om wat wij willen, maar om wat mensen vragen. Het gaat niet om ons, maar om de gast. Wij blijven in beweging. Alfreds & Emils is nooit af.”

Samen verbeteren we het imago

Als gevestigde ondernemer in een totaal nieuwe branche verbaast Gerd zich het meest over de salarissen. En niet in positieve zin. “Dit vak wordt zo ondergewaardeerd. Elke horecazaak zoekt mensen, maar vrijwel niemand solliciteert. Een laag loon, onbetaalde uren, werken in het weekend. Mensen kiezen eieren voor hun geld.

Alfreds & Emils is nooit af
Gerd Kemper en manager Ilonka Bulten van restaurant Alfreds & Emils

Als we niet meer investeren in horecapersoneel, verandert deze situatie ook niet. Ik heb de salarissen in september 2020 allemaal omhooggegooid, plus vakantiegeld en een kerstbonus. Overuren worden betaald, we draaien geen shifts van twaalf uur en iedereen heeft recht op twee vrije weekenden per maand. Samen verbeteren we het imago. Maar, heel cliché, dat begint bij jezelf.”

Werkgeluk betaalt zich terug

Ilonka: “Ik hoop dat mensen in de toekomst weer graag in de horeca werken. Dat het een baan is waar je trots over vertelt op een feestje. We hebben met z’n allen nog een lange weg te gaan, maar het gesprek is hopelijk geopend.” In Vreden in ieder geval wel, volgens Gerd. “Wij adverteren trots met onze salarissen en goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Dat trekt positieve reacties van potentiële werknemers, maar ook negativiteit vanuit andere horeca-ondernemers. Tja, dan moeten ze er zelf ook maar aan geloven. Natuurlijk is dat financieel gezien niet voor iedereen weggelegd, maar je kunt je waardering ook op andere manieren uiten. Geloof me: werkgeluk betaalt zich terug in loyaliteit én sfeer. Blije medewerkers stralen dat uit. Naar elkaar, maar ook naar gasten.”

Het nieuwe ondernemen

Dit artikel is onderdeel van de rubriek ‘Het nieuwe ondernemen’ waarin zowel nieuwe als gevestigde ondernemers hun frisse blik op het vak delen. Waar de ene deur dichtgaat, opent er weer een andere deur. Deze ondernemers zijn strijdvaardig en zien kansen in tijden van tegenslag.

Verder lezen

De nieuwe realiteit: ontdek de laatste ontwikkelingen in onze branche

» Ontdek de laatste ontwikkelingen in onze branche
De 'Nieuwe realiteit' Duik in de laatste ontwikkelingen en nieuwe trends binnen onze branche. Laat u verrassen; van plantaardig(er) eten en alcoholvrij bier tot de transitie naar duurzaam ondernemer­schap.

4 tips voor een aantrekkelijke werkplek

» 4 tips voor een aantrekkelijke werkplek
Het horecavak verliest populariteit. Daarin speel je als werkgever een belangrijke rol. Al is het salaris geen vetpot, er is veel te winnen op randzaken. Nijmeegse horecaondernemer Tim Nouws deelt 4 tips voor een aantrekkelijke werkplek.

Het Theehuis: onverwoestbaar doorzettingsvermogen

» Het Theehuis: onverwoestbaar doorzettingsvermogen
Wat is de overeenkomst tussen een brand in je zaak en een lockdown? Van het ene op het andere moment sta je volledig stil. Lees het verhaal van horecaondernemers Marieke Warmerdam en Timo Slump.